Når der tales om arbejdspladser er de ord man oftest hører i forbindelse med arbejdsindretningen: ergonomisk korrekt. Med dette menes at borde og stole på arbejdspladsen er justerbare således at man som medarbejder kan vedholde en korrekt arbejdsstilling mens man arbejder. Dog er der meget mere i dét at arbejde ’ergonomisk korrekt’, end bare borde og stole. Man bør også tænke på sine medarbejderes ve og vel i forbindelse med de forskellige kontorartikler, der er på arbejdspladsen samt disses placering i forhold til medarbejderne. Der findes mange forskellige slags kontorartikler, der bruges dagligt på en arbejdsplads.
Mange tænker ikke over, hvor meget det belaster muskler, sener, knogler og ens fysiske velvære, når man bare skal strække sig lidt efter hæfte- eller hulmaskinen, der oftest er placeret yderst på bordkanten. Det handler om at placere sine kontorartikler således at man kan nå disse uden at skulle strække sig unødvendigt, men samtidig så man ikke skal flytte rundt på sine ting dagligt for at kunne få plads til papirer. Når man taler om kontorartikler dækker dette begreb over ting fra papirklips til whiteboards, hvilket vil sige, at der er mange ting at tage højde for med arbejdsindretning.
Alt i kontorartikler til hjemmet
Som tidligere nævnt dækker ’kontorartikler’ over en lang række produkter, der alle er medvirkende til, at man kan levere det man skal på professionel vis. Der findes ikke et eneste hjem i landet, der ikke dagligt benytter en eller anden form for kontorartikler. Dette kan være i forbindelse med nedskrivning af indkøbssedler på papir eller printning af opgaver og billeder til familiens forskellige medlemmer, ophængnings af disse på et whiteboard. Kontorartikler til hjemmet købes dog oftest i supermarkeder eller specialbutikker efter behov, dog er der penge at spare, hvis man gør sine indkøb online, hvor man kan indløse og bruge rabatter.
Kontorartikler er ikke bare ’døde’ ting
Langt de færreste får lys i øjnene eller hjertebanken når der kommer en ny sending med kontorartikler til ens arbejdsplads. Der er dog nogle få, der går op i, hvilken farve ringbind ens virksomhed bruger, da dette kan være med til at understøtte en etik eller virksomhedens logo. Samtidig går nogle arbejdspladser op i at farvekategorisere noter, især hvis et dokument skal igennem flere forskellige afdelinger før dette kan godkendes øverst i systemet. Kontorartikler er derfor ikke bare ’døde’ ting, men kan bruges forskelligt for at fremme resultater af samarbejde og fremvisning af professionalisme.
Forny arbejdsindretningen med nye kontorartikler
Engang imellem må man som virksomhed tage et blik ud over landskabet, der er ens virksomheds ansigt udadtil. Førstehåndsindtryk er vigtige, især hvis man driver en virksomhed, hvor kunder og samarbejdspartnere modtages i, eller ledes igennem, kontorområder på vej til mødelokaler. Kontorartikler bør ikke være nedslidte og ligne genbrugsvarer, da dette vil give et forkert billede af ens virksomhed. Derfor skal man som huskeregel udskifte gamle maskiner, printere, klipse- og hæftemaskiner jævnligt, således at disse fremstår som nye, hvilket giver et positivt førstehåndsindtryk for de klienter, investorer og samarbejdspartnere, der går forbi.